Saturday, July 16, 2011

Didedikasi Untuk Seorang Teman

SALAM 1 MALAYSIA

fuhhh! lame dah x update blog.. rase kekok dh jari2  nk tekan papan kekunci ni.. cuti2 cmni bru  laa ade mase nk update entry.. Ok!.. kali suha nk kongsi skit bagaimane nk lupe kan kekasih lame korang =).. mesti ramai yg pnh lalui kes yg mcm ni kan.. entry ni ditulis khas untuk seorang teman yang suha sayangi... setiap ari meluahkan perasaannya.. hmmmm... im try to find the many solution to change this situation k... cube lah tips2 ni.. insyaallah boleh!!  pengalaman yang korng lalui bertahun-tahun berkasih, bercinta... sebenarnya x mungkin dpt kite lupakan begitu saja.. mmg susah Beb!!.. apa yg kite leh lakukan ialah membuatkan pengalaman itu sudah tidak bermakna lg.. SuSah!, tp boleh dilakukan! cuma, masalahnya... ade sesetengah dari kita ni tidak mahu berubah. nak juga yg duk menipu kita, curang kat kita, nk juga yg wat kita sakit aty. duk igt juga kat yg buat kita terseksa jiwa.. hmmm.. Suha paham.. tp kan dye dh tggalkan kita, kn dia dah hppy dgn kehidupan dye skrg.. so biarlah pekare yg lps tu lps la... wat pe nk kenang kembali.. Apa kata berubah ari ini dan brtindk skrg JUGA!!!


Ok! sebelum suha bg tips tu.. suha nk tulis satu paragraph ni.. suha ade tebace kat satu web ni.. sgt3 menarik..
 
Bagaimanakah caranya utk cepat-cepat melupakan dia yang curang dengan kita? Bagaimanakah caranya utk buang bekas kekasih dari hati kita ??? 



"Membuka hati anda pada yang lain adalah satu cara berkesan untuk melupakan bekas kekasih. Apabila anda asyik dengan yang satu, pemandangan anda agak tersekat. Bukalah hati dan mata anda pada yang baru, nescaya anda akan cepat melupakan yang lama"


 
YES THAT'S RIGHT!

  1. Terima Hakikat. buka mata dan hadapilah relaiti. yg berlalu xkn berlang lg, kcuali kedua-duanya mahu mengulng semula apa yg berlalu. si dia bkn utk kamu lg. so mmg mustahil utk kamu melupakan dia, tetapi sekurang-kurangnya kamu tidak sedih lg kerana kamu boleh menerima takdir. 
  2. Sibukkan Diri dengan kerja. carilah kerja walaupun di mana jua berada. kerja kat rumah, kerja kat tempat kerja, kerja kat tempat kawan atau kerja berpersatuan. carilah sesuatu utk membuatkan diri sibuk. bila dah sibuk dgn kerja atau sesuatu pekerjaan, pasti akn dpt melupakan kekasih lama sedikit demi sedikit.
  3. Jangan Bersendirian. klu kite duduk bersendirian maka syaitan akan menghasut utk memusnahkan hidup. rapatkan diri dgn kawan2 dan ahli keluarga, mana tahu sebelum ni, masa bercinta dengan kekasih lama dulu kita kurang ada masa bermesra dgn mereka.  so cubelah. Cari seseorang yg boleh menerima kamu dan boleh mendengar luahan  kamu.bila kamu meluahkan apa yg terbuku di hati, emosi kamu akan menjadi sedikit OK, x lg membebankn dgn stress krana asyik mengingatkan kekasih lama.
  4. Cari Cinta Baru utk menutup luka yg lama. tumpukn sepenuh kegembiraan pada cinta yg baru utk menutup kedudukan dalam cinta lama. selalu bersama si dia.. berikan sepenuh komitmen terhadap pasangan tersebut.. insyaallah kamu mungkin akan melupakn kisah lame. percayalah! pengalaman bersama bekas kekasih anda, akan tidak bermakna lg, dgn itu lama kelamaan, mengingati bekas kekasih seperti sudah tiada lg dalam fikiran kamu lg.
  5. Berdoa. mohon pada tuhan. memanglah malu rasanya nk mintak kat tuhan, namun tuhan saja yang tahu dan berkuasa menghilangkan rasa kamu pada si dia. bukankah tuhan juga yang memberikan nikmat dan rasa cinta padanya dahulu? jadi jangan pernah berhenti memohon padanya.
INGAT!!!...
 

Selagi kamu masih single dan tiada org lain untuk kamu fikirkan walau seseorang yang kamu minat... selagi itulah kamu akan terus hidup di masa yang lalu, mengenangkan segala kenangan manis bersamanya yang sebenarnya sudah tidak bererti lg buatnya, kan itu lg menyedihkan.. =(

sampai sini je entry suha kali ni.. renung2kan dan selamt beramal.. 
daa ~

6 comments:

fara murni said...

tapi dah xde sape2..
dduk sorg2 jgk le..
cm ne?

sobri yaacob said...

tip yg bgus..
sesuai utk org yg ptus cinta..
nak shre ok..

SuhaZainul said...

akk fara... itu susah skit.. cpt2 la cr pasangan =)

SuhaZainul said...

sob.. mari la share..
ade sape2 yg putus cinta.. mari singgah blog ni.. =)

sobri yaacob said...

http://akusobriyaacob.blogspot.com/2011/07/tips-melupakan-kekasih-part-1.html

just 4 shring shbat :)

aboyandnick said...

Semalam lepas jer tengok pasal bread sculpture dalam blog kami ada seorang ni yang nak sgt belajar macam maner nak buat benda tu. Jadi hari ni kami sedikan sesuatu yang menarik untuk anda semua "LEARN BREAD SCULPUTE". KAMI SAJIKAN UNTUK ANDA MARI SAMA2 KITA KONGSIKAN. SEMOGA MEMUASKAN HATI ANDA SEMUA...
http://dapurbujang-aboyandnick​.blogspot.com/2011/07/learn-ab​out-bread-sculpture.html