Thursday, December 22, 2011

Memancing & Menikmati Panorama Alam Semula Jadi

Salam 1 Malaysia.. Ok kali ni aku nak bawak korang sume pergi menikmati keindahan alam semula jadi sambil memancing di suatu tempat yang agak menarik untuk yang kaki pancing diluar sana.. destinasi yang dituju ialah sebuah tasik di sugai galah perak.. jom2 kita tgok.. 


Ini pemandangan kat tasik dekat sg. galah tu.. tasik dia kecik jer.. tapi ade banyak tasik kat sekitar situ.. kat sini ade orang mengusahakan penternakan itik putih di beberapa buah tasik kat sekitar ni.. klu kita tgok kat gambar ni terdapat satu pulau kecik kan?? comel je.. ade bnyak spesies burung kat situ, contahnya burung bagau..  tp xdapat nak snap picture sbb lens x sampai nk zoom.. so sampai sini jer.. 


























Yang tadi tu intro je jer.. untuk tempat memancing.. skarang da start da edisi memancing kita.. hahaha.. 2 org adk aku masing2 melepaskan joran masing2.. aq punye joran blom lg.. sbb aq ngah snap2 gambar =)


























Ayah aku plak melepaskan joran nya.. hahaha.. nampak profesional kan? umpan yg digunakan ialah anak udang saja.. nampak nya umpan anak udang telah mengena.. gaya Najli mengendalikan joran nya untuk melihat hasilnya..


Tgok tu.. 10 minit pertama sudah dapat.. anak ikan je dapat..kecik aje.. tapi bkan mancing najli yg dpt tp joran naim plak yg kena.. comel kan?


Masa aku jalan2 kat tasik tu tiba2 aku nampak bende ni.. seram.. !! ni perbuatan manusia yang tak perihatin terhadap alam sekitar.. buang sampah dan sisa2 di merata tempat.. haishh.. sayang betul..  tasik sini da la cantik..


Klu nak tau ni la bunga pokok keladi bunting yang hidup kat dalam tasik ni.. habitatnya hidup subur kat dalam air.. bunganya yang sangat cantik warna purple pekat, purple cair dan kuning.. sementara nk tunggu ikan dapat.. snap la satu dua panorama yang ade kat sekeliling ni.. best.. 


Hahaha.. kali ni giliran aku plak dapat ikan.. tgok tu.. ikan yang aq dapat ni besa skit dari yang adk aku dapat td.. tp masih dalam golongan anak ikan lagi.. 



Edisi memancing dteruskan lg.. kali ni dengan penuh semangat untuk mendapatkan ikan yang lebih besar dan banyak dari yang td.. 4 batang joran bersusun ditepi tebing tasik ni..


Sepanjang memancing ikan.. yang aku dapat hanya ikan ni saja.. klu nk tau ikan ape yang aq dapat tgok la picture tu.. ikan Talapia jer aku dapat.. anak ikan plak tu.. bukanya bapak ikan.. tp xpe.. best jugak wlapun main tarik2 ngan anak ikan talapia ni..


























Picture lagi.. ikan yang setrusnya.. hahaha.. ayah aku dapat ikan tu dua skali.. hebat.. kan da ckp.. profesional.. kami sume dapat satu je bile mancing.. dye dapat dua trus..


Ini lah 2 ekor ikan yang mengena joran ayah aku.. sama saiz.. :)


Patut la kami asyik dapat ikan kecik jer.. rupe nya ade orang pasang pukat jaring kat depan kami.. haiiisshhh.. tu ha orang nye kat dalam bulata merah tu.. naik sampan lagi tu..





Sambil2 mancing tu.. snap picture kat sekitar ni.. ni lah permandangan kat sekitar tasik itu, sangat best.. bagi yang kaki pancing tu boleh lah dtg sini bawak family mcm aq.. sbbnya boleh bersantai kat sini.. bawak makan dan peralatan yang cukup..pasti best.. tasik pun bersih jer.. k la sampai sini je la entry kali ni.. jumpe lagi di entry yang lain yang lebih menarik.. daa~

No comments: